Кадрові накази: все, що потрібно знати підприємцю

Кадрові накази: все, що потрібно знати підприємцю

30 квітня 2024 р. Автор: Катерина Ільницька, експертка з кадрової справи

Усі суб'єкти господарювання повинні оформлювати процеси, пов'язані з трудовими відносинами, відповідно до норм та правил чинного законодавства. Зокрема, коли у фізичної особи-підприємця з'являються наймані працівники, ФОП набуває статусу роботодавця, а отже підпадає під регламент трудового законодавства, яким визначено, що прийняття, звільнення, переведення/переміщення працівників, відпустки або відрядження потребують фіксації дій на папері.

НАКАЗ ЧИ РОЗПОРЯДЖЕННЯ?

Обидва документи належать до однієї групи - розпорядчої документації, спрямованої фіксувати рішення нормативно-правового або організаційно-розпорядчого характеру, проте мають відмінності за змістом та метою.

Наказ – правовий акт, виданий керівником підприємства, з метою вирішення всіх основних або оперативних завдань, поставлених перед підприємством. В контексті кадрових питань, наказ використовується для прийняття працівників, звільнення, переведення, надання відпустки, призначення додаткових винагород. Це офіційний документ, який є обов'язковим для виконання.

Розпорядження – правовий акт, що видається керівником підприємства здебільшого з оперативних питань повсякденної виробничо-господарської та адміністративної роботи. Іншими словами - це документ, який містить вказівки та рекомендації з певного питання. Використовується він для надання консультацій, рекомендацій чи зобов'язань.

ТИПОВА ЧИ ДОВІЛЬНА ФОРМА: яку обрати для оформлення наказів з кадрових питань?

Це питання залишається на розсуд роботодавця. Кадровий наказ можна оформлювати, використовуючи відповідну типову форму, або видавати у довільній формі. Обидва варіанти є коректними, головна умова - обов'язкове дотримання стандартів оформлення документів згідно з ДСТУ.

Наказом Держкомстату від 05.12.2008 затверджено наступні типові форми кадрових розпорядчих документів:

  • форма П-1 Наказ (розпорядження) про прийняття на роботу,
  • форма П-3 Наказ (розпорядження) про надання відпустки,
  • форма П-4 Наказ (розпорядження) про припинення трудового договору (контракту)

У разі оформлення роботодавцем наказів в довільній формі, особливу увагу потрібно зосередити на відповідності документа вимогам, визначеним п. 4.4 ДСТУ 4163:2020, що діє з 01.09.2021 року. Про них ми розповідали тут.

Доречно зазначити:

! Контроль за виконанням вимог законодавства про стандартизацію не входить в зону відповідальності Держпраці, тому штрафів за недотримання ДСТУ саме цей перевіряючий орган призначити не може. Однак, це може стати приводом для підвищеної уваги інспектора та обов'язкового припису щодо приведення документації у належний вид.

ВИДИ НАКАЗІВ З КАДРОВИХ ПИТАНЬ: базові тези

Накази з кадрових питань створюються з метою оформлення управлінських рішень роботодавця стосовно трудової діяльності працівника.

Накази з кадрових питань поділяють на групи відповідно до строків зберігання:

  • Накази тривалого зберігання (75 років);
  • Накази тимчасового зберігання (5 років).

Види кадрових наказів відповідно до строків їх зберігання:

  • Реєструють в окремих журналах, починаючи з №1 в межах календарного року.
  • Формують в окремі справи відповідно до вимог Правил №1000/5.
  • Використовують літерні індекси для доповнення реєстраційних номерів з метою розділення груп наказів та коректного формування їх у справи.

види кадрових наказівДоречно зазначити:

! Наказом Мін'юсту №40/5, що набрав чинності з 10.02.2024 року, вказано, що строки зберігання документів, визначених Переліком типових документів №578/5 (затверджених наказом Мін'юсту від 12.04.2012) та які регулюють підприємницьку діяльність юридичних осіб, застосовуються і до фізичних осіб-підприємців, якщо інше не встановлене законом. Тобто ФОПи також повинні запровадити у своїй діяльності процес архівування та зберігання документів відповідно до визначених законодавством строків.

ОСНОВНЕ ПРО ЖУРНАЛИ РЕЄСТРАЦІЇ:

  • Кожна група наказів з кадрових питань реєструється у відповідному журналі реєстрації наказів.
  • Кількість журналів реєстрації повинна відповідати кількості справ з кадровими наказами, затверджених номенклатурою справ підприємства (наприклад: журнал реєстрації наказів з кадрових питань, журнал реєстрації наказів про надання щорічних відпусток, журнал реєстрації наказів про відрядження в межах України тощо).
  • Журнал реєстрації наказів повинен бути оформлений належним чином: прошитий та пронумерований згідно з вимогами.
  • Журнали реєстрації можна вести в електронному вигляді, проте в кінці року їх необхідно надрукувати, зшити, оформити першу титульну сторінку та зробити підсумковий запис.
  • Вимога вести журнали реєстрації поширюється і на фізичних осіб-підприємців.

ЧЕК-ЛИСТ ПРИ ОФОРМЛЕННІ НАКАЗІВ З КАДРОВИХ ПИТАНЬ:

Доречно зазначити:

! Фізична особа-підприємець не укладає з собою трудовий договір, отже немає певної посади в організаційній структурі підприємства. Відповідно і накази ФОП підписує як «Фізична особа-підприємець – підпис, Ім'я ПРІЗВИЩЕ».

! Печатки підприємства не ставляться на оригінал наказу з кадрових питань. Печаткою завіряється тільки копія наказу, оформлена належним чином (із зазначенням грифу «згідно з оригіналом», посадою, підписом та прізвищем того, хто завіряє наказ).

! Бібліотека з кадровими документами, серед яких 25+ кадрових наказів та розпоряджень на всі випадки трудових відносин з найманими працівниками, розроблена нами в SMARTFIN.UA. Доступ до неї отримує кожний користувач онлайн-бухгалтерії! Більше не потрібно витрачати час на пошуки шаблонів в інтернеті! Формуйте документи за лічені хвилини та зберігайте в "хмарі" з доступом 24/7! А ще: рахуйте заробітну плату, відпускні, лікарняні, подавайте звіти, ведіть облік доходів та витрат ФОП. Більше 30 функцій SMARTFIN.UA розроблені, щоб звільнити вас від рутинної роботи! Реєструйтесь, щоб спробувати безкоштовно!

SMARTFIN.UA економить до 3 робочих годин на день!
Розпочати легко! Додайте інформацію про організацію та працівників, виконайте налаштування і отримайте необхідні розрахунки. Нарахування зарплати та індексації, розрахунок податків, лікарняних, відпускних та компенсацій. А ще: будуйте графіки роботи будь-якої складності, формуйте кадрові докумети та звіти, відправляйте звітність у податкову, контролюйте торговельні операції та інше.

Реєструйтесь прямо зараз! Автоматизація бухгалтерського обліку в SMARTFIN.UA - ЦЕ ПРОСТО!
Коментарі
    Це може бути невiрне посилання, або
    сторiнку було видалено
    Ви успiшно пiдписалися на новини
    SMARTFIN.UA